اشکان خامه ای، مدیرعامل کشتیرانی دریا سفیر کالا تجارت در گفتگو با پایگاه خبری آریا دوک: در فرایند صادرات و لجستیک مسائل بسیار زیادی داریم. کمبود کانتینر، هزینههای بالا، مسائل تحریم و کار نکردن سرویسهای بزرگ کشتیرانی در ایران را داریم. در حمل و نقل زمینی هم مشکلاتی مثل بیمه سبز کامیون است.
بحث روز دنیا هم جنگ دریای سرخ و کانال سوئز است که خیلی از شناورها باید مسیر را عوض کنند که بالطبع هزینهها بالاتر رفته است.
در صادرات فرش به دلیل نبود دپوی کانتینر در کاشان، مشکلاتی داریم. نبود این دپو هزینه را بالا برده است. انشالله به زودی دپوی کاشان ایجاد شود.
مهمترین مساله صادرات، تغییر مدارک است با تغییر اسناد از کشور ثالث عمان یا امارات، مبدا بار عوض میشود.
برای نمایشگاه دوبی ما تجربه ارسال کالا داشتیم. باید تصمیم گیری کنند که بار را آنجا میفروشند یا برمیگردانند. اگر بفروشند باید هزینه صادراتی دهند. در کل پروسه صفر تا صدی را در بحث نمایشگاه امارات میتوانیم انجام دهیم.