ایمان اخوان، مدیر صادرات فرش لکسون در نمایشگاه فرش غازی آنتپ حضور داشت و گفتگوی پایگاه خبری آریا دوک با او را در ادامه میخوانید.
ایمان اخوان در خصوص نمایشگاه Gaziantep Carpet Fair گفت: « نمایشگاه فرش غازی آنتپ، نمایشگاه بدی نبود. اما از نظر سایز و وسعت در اسکیل نمایشگاههای بین المللی نبود. شرکتهای بزرگ هم سعی میکنند مشتریان را در شوروم های اختصاصی خودشان پرزنت و سعی دارند نمایشگاه غازی آنتپ را محدود نگه دارند. باز هم باید ببینیم استراتژی هر شرکتی چیست. ممکن است یک نفر تصمیمش این باشد که نمایشگاه فرش استانبول باشد، دموتکس هانوفر بخواهد باشد، دموتکس دبی باشد. این دیگر خیلی تصمیم شخصی برای شرکتها که با توجه به پراکندگی مشتری که دارند و استراتژی های محصولی که دارند برای هر شرکتی به نظرم خیلی متفاوت و مجزا خواهد بود. اینکه نسخه واحدی برای همه شرکتها نمیشود داشت. ولی مجموعه ما با توجه به تنوع محصولی که داریم در شانه های مختلف و متریال های مختلف و وسعت بازاری که مدنظرمان است، میطلبد که در این نمایشگاه هم مجدد حضور داشته باشیم.»
اخوان با ذکر این نکته که وسعت بازار داخلی ما وسعت قابل توجهی است، افزود:« در این تقاضای عظیمی که در بازار داخلیمان نسبت به محصول خاص فرش ماشینی هست، هر تنشی که به وجود میآید و این تراز عرضه و تقاضا بهم ریخته میشود، خیلی تاثیرات جانبی بزرگی را ایجاد میکند. حتی در صادرات هم ما این را میبینیم، حتی مشتریها صحبتشان بر مبنای این است که کالای موجود چی است؟ قیمتهایی رسیده که اصلا با هیچ منطقی با هیچ شرایطی جور در نمیآید و فروش را سختتر خواهد کرد. موج تغییرات کاهش قدرت خرید مردم و بحث تقاضای داخلی ادامه پیدا خواهد کرد. هر تنشی در تقاضای این بازار در بهم ریختن عرضه و تقاضای صنعت تاثیر میگذارد و معادلات صنعت را جابجا میکند. قیمتها به طرز عجیبی یک دفعه تغییر پیدا خواهد کرد و همه از فاز بحث توسعه به بحث بقا میآیند. به نظرم که همان بحث داخل، حتی در بازار صادراتی هم پررنگ است، هم در قیمتها و متاسفانه شرایط اینجا هم میبینیم که این تاثیر را دارد.»
وی با اشاره به اتحاد در صنعت فرش ماشینی ایران اضافه کرد:« الان صنعت فرش ماشینی، صنعت گستردهای در ایران است. چون الان در ترکیه به واسطهی یک اتحاد و همبستگی که بود واقعا معادلات این صنعت را عوض کردند. با این بحثی که برای دموتکس آلمان پیش آوردند حالا اینکه به ضرر یا نفع ما خواهد بود آن فارغ از این داستان است. این اتحادی که توی یک صنف بیزینس با همدیگر دارند چطور میتواند معادلات را عوض کند؟ این واقعا به نظر من برای صنعت فرش ماشینی ایران باید مورد توجه قرار گیرد. اگر بتوانیم یک واحد به این شکل منسجم داشته باشیم، چقدر میتوانیم تغییرات بزرگ ایجاد کنیم.»