به گزارش پایگاه خبری آریا دوک، شرکت پویان پاسارگاد کاشان، مجری برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه دموتکس شانگهای بود. در این پاویون هفت شرکت فرش ماشینی حضور داشتند. با مهدی شیرزادی، مدیرعامل پویان پاسارگاد کاشان درباره این پاویون گفتگو کردیم.
- چرا حضور در پاویون برای شرکتهای فرش ماشینی توصیه شد؟
تئوری ما این است که شرکتها هر اندازه قوی باشند، در طول سال شاید در بیش از یک یا دو نمایشگاه نتوانند حضور داشته باشند. ولی ما فرصتهای زیادی در نمایشگاههای بین المللی داریم که باید فرش ایران حضور داشته باشد ولی متاسفانه حضور ندارد. چون به طور قطع شرکتها نمیتوانند برای حضور در پنج یا شش نمایشگاه در طول سال برنامه ریزی کنند. این حضور انفرادی هم بودجه سنگینی لازم دارد هم نیروی انسانی و برنامه ریزی لازم دارد. پس توصیه میشود اولا شرکتهای کوچکتر که امکان حضور مستقل ندارند به صورت پاویون شرکت کنند، چون هزینه ها تا حد زیادی سرشکن میشود و میتوانند با هزینه کمتری شرکت کنند. هم اینکه شرکتهای بزرگتر در صورتی که چند نمایشگاه بزرگ را شرکت کردند میتوانند در بقیه بازارها به صورت پاویون شرکت کنند و فرصتهای آن بازار را به دست آورند.
- مزیت پاویون برای شرکتهای فرش ماشینی چه بود؟
با هزینه کمتر و سرشکن شده در یک نمایشگاه بین المللی شرکت کردند. نمایشگاههای بسیاری در دنیا داریم که جای فرش ایرانی در آن خالی است و حضور به صورت پاویون میتواند فرصت خوبی برای نفوذ در بازار آن کشورها باشد.
- تسهیلات دولت برای پاویون شامل چه چیزهایی بود و چه زمانی وصول میشود ؟
پاویونهای جمهوری اسلامی را چون سازمان توسعه تجارت مجوز صادر میکند، حمایتهای دولتی متعددی دارند. اتاقهای بازرگانی نیز در صورت داشتن مجوز پاویون از سازمان توسعه تجارت، به اعضای اتاق تسهیلاتی میدهند. شرکت شهرکهای صنعتی نیز اگر یک نمایشگاه در لیست حمایت باشد، به اعضای خود که در ان نمایشگاه به صورت پاویون شرکت کردند، حمایتهایی میکند. البته این حمایتها شرایط خاصی دارد و به شرایط بودجهای هم بستگی دارد.
- آماری از عملکرد پاویون ایران در دموتکس شانگهای دارید؟
آمار مستقیمی از بازدیدکنندگان نداریم. در شانگهای 230 هزار متر مربع غرفه برپا شده بود که شرکتهای مختلفی از سراسر جهان آمده بودند. حسن پاویون این بود که ما از قبل با هیئتهای تجاری از سراسر جهان دعوت کرده بودیم که برای بازدید پاویون ایران بیایند. خریداران واقعی از غرفه بازدید کردند. اینکه هر شرکت چقدر از این فرصت بهرهبرداری کرده است بستگی به سیاستها و حضور خود شرکت در پاویون داشت.
- پاویون برپایی پویان پاسارگاد چه تسهیلات و امکاناتی فراهم میکرد؟
پاویون در درجه اول هزینه شرکت را کمتر میکرد. همچنین از لحاظ نیروی انسانی کاهش هزینه داشت. شرکتها میتوانستند از نیروهای خودشان استفاده کنند یا کل کار را به نیروهای ما بسپارند. ما به عنوان مجری قابلیت بر عهده گرفتن کل غرفه را داشتیم. همچنین حمایتها و تسهیلات دولت نیز برای حضور در پاویون مشوق بود.
- برنامه بعدی شما پاویون ایران برای کدام نمایشگاه است؟
ما برنامه مدون و گستردهای برای حضور در کشورهای مختلف برای پاویون داشتیم. ولی با توجه به سنگینی پاویون در حوزه فرش، فعلا برنامهی مجددی نداریم.
- برای دموتکس هانوفر چه برنامهای دارید؟ آیا باز هم هیئت تجاری برای هانوفر اعزام میشود؟
برای دموتکس هانوفر فعلا برنامه خاصی نداریم. اگرچه هزار متر غرفه را پیش ثبت نام کردیم ولی برنامه خاصی برای حضور در هانوفر چه به صورت پاویون چه هیئت تجاری، نداریم. لذا برای هماهنگی ویزا نیز برنامه خاصی نداریم.
نمایشگاه فرش پروژه بسیار سنگینی است و نیاز است ارگانها و سازمانهای مختلف درگیر و مرتبط با صنعت فرش ماشینی در برپایی آن دخیل شوند و به طور مستقیم حمایت کنند. واقعا انجام این پروژهها از یک شرکت مثل پویان پاسارگاد به تنهایی خارج است به همین خاطر فعلا برنامه جدیدی برای توسعه و برگزاری پاویون در نمایشگاه فرش ماشینی نداریم. انشالله در فرصتهای بعدی اگر انگیزهای از طرف نهادهای زیربط باشد، حاضر به همکاری هستیم.