به گزارش پایگاه خبری آریا دوک، لوسی آپوارد، سردبیر مجله کاور با شایان نظیری و لیلا ولدان درباره پلتفرم Night Time In A Palace که در نمایشگاه دموتکس 2024 هانوفر آلمان اجرا شد به گفتگو پرداخته که در ادامه می خوانید.
عنوان نمایشگاه « شب هنگام در قصر» به چه چیزی اشاره دارد؟
این نمایشگاه بر اساس یک نقاشی ایرانی متعلق به قرن شانزدهم میلادی است که نام آن نیز شبانه در قصر است و در موزه هنر هاروارد نگهداری میشود. این نقاشی زندگی شبانه در سالن را باشکوه تمام به تصویر میکشد. از این نقاشی، ما یک مفهوم نمایشگاهی، معلق در میان روز و رویا، ایجاد کردهایم که بازدیدکننده را به عنوان قهرمان صحنه معرفی میکند. مانند یک ملودی، مجموعهای از اینستالیشنهای هنری ایجاد شده است که نشاندهنده گردش در یک قصر فانتزی است.
آیا نمایشگاه دنبالهی نمایش قبلی شما در Domotex در سال 2020 است؟
در حالی که یک انحراف مفهومی نیست، اما با ارائه منبع اصلی الهام در ساخت فضاهای تجربی با محوریت فرش، به همان فلسفه پایبند است.
با این نمایشگاه چه پیامی را به دنیای فرش و مخاطبان بیشتر میدهید؟
پیش از هر چیز، نمایشگاه «شب در قصر» غنای فرهنگی هنر فرش و اینکه چگونه ما به عنوان یک صنعت میتوانیم از آن بهره ببریم را به نمایش میگذارد. فرش ها دارای سنت دیرینهای هستند که مظهر فرهنگ، رمز و راز و نمادگرایی هستند. ما بر این باوریم که تعداد کمی از صنایع دستی دیگر به این عمق هستند. ما این را به عنوان یک ابرقدرت پنهان میبینیم. ثانیاً، این نمایشگاه همچنین نشان میدهد که چگونه میتوان این سنت را به زمان حال آورد و همزیستی از صنعت فرش، طراحی و هنر را به بازدیدکنندگان ارائه میدهد. ما معتقدیم که سنت باید همیشه در زمان حال زندگی کند و این وظیفه ماست که سنت را به روش خود ادامه دهیم و تکامل دهیم.
آیا داستان سرایی بخش مهمی از نمایش است؟
این نمایشگاه به عنوان روایتی آشکار برای هدایت بازدیدکنندگان به سفری جذاب و برانگیختن احساسات طراحی شده است. وقتی رفتارهای بازاریابی تجزیه و تحلیل می شوند، واضح است که مردم به دنبال نتایج هستند، نه فقط محصولات. تصمیمات خرید آنها بر اساس پیش بینی احساساتی است که میخواهند. از آنجایی که تجربه احساسی واقعی پس از خرید اتفاق میافتد، پیش درآمد آن رویارویی برای مخاطب بسیار مهم است. این نقطهای است که میتوانیم عمیقاً بر انتخابهای خریداران تأثیر بگذاریم و آنها را شکل دهیم.
آیا فکر میکنید شرکتها باید در نحوه نمایش و بازاریابی فرشها خلاقیت بیشتری به خرج دهند؟
ما این جنبه را حیاتی می دانیم زیرا، بدون زمینه، همه چیز اهمیت خود را از دست میدهد و به اشیایی صرفاً با ارزش کمی تقلیل مییابد. این رویکرد تلاشهای خلاقانه، غنای فرهنگی، سنتها و صنایع دستی را غیرانسانی میکند. در یک سناریوی ایدهآل، مشتریان برای ارزشهایی که نشان میدهند روی فرش سرمایهگذاری میکنند – فرش در اصل به عنوان وسیلهای برای انتقال این ارزشها عمل میکند. تمرکز انحصاری بر روی محصول فیزیکی خطر کالایی شدن صنعت ما و کاهش عمق ذاتی آن را به همراه دارد.
چگونه داستان فرش را در «شب هنگام در قصر» تعریف خواهید کرد؟
ما ترجیح میدهیم این را بهعنوان یک غافلگیری نگه داریم و به بازدیدکنندگان این امکان را میدهیم که خودشان پاسخ را کشف کنند. در داخل سالن 3، یک مکعب بزرگ ایستاده است که قلمروی از رمز و راز را در پشت دیوارهای خود پنهان میکند. ما تضمین میکنیم که “Night Time in a Palace” به عنوان یک رویداد بی سابقه در تاریخ Domotex خواهد بود. این نمایشگاه مانند یک ملودی موزون باز میشود، جایی که هر اتاق به طور پیچیدهای تنظیم شده است تا با سایرین طنین انداز شود و سمفونی از ارائههای هنری را ایجاد کند.
کدام فرشها بخشی از نمایشگاه خواهند بود؟
ما طرحهای فردی مختلفی را ارائه میدهیم که به طور خاص برای نمایشگاه ایجاد شدهاند. این شامل فرشهای ایرانی نئوکلاسیک، هنر دیواری خلاقانه، بافتهای مسطح معاصر و فرشهای قدیمی منحصر به فرد است. اساساً هر ارائه در اطراف فرش ساخته شده است. با این رویکرد، هدف ما نه تنها پایبندی به یک اصل طراحی داخلی آزمایش شده با زمان است، بلکه همچنین نشان میدهد که چگونه می توان از فرشها به صورت موضوعی استفاده کرد. این نمایشگاه تعامل قالی بافی، طراحی، هنر و تجربه را هماهنگ میکند.
چه چیزی شما را بیشتر در مورد نمایشی که برنامه ریزی کردهاید هیجان زده میکند؟
پس از نزدیک به دو سال کار اختصاصی بر روی این نمایشگاه، آنچه بیش از همه ما را به وجد می آورد، واکنش مورد انتظار بازدیدکنندگان است. باز کردن درهای سالن ما چیزی است که ما مشتاقانه منتظر آن هستیم – نمایشگاه واقعاً یک کار عاشقانه است. این نه تنها بخشی از شخصیت ما را نشان میدهد، بلکه از نمایشگاه رویاهای ما نیز پرده برداری میکند. این با در نظر گرفتن بازدیدکنندگان ساخته شده است: ما تصور میکنیم که هر مهمان در اتاقها گم میشود در حالی که چیزی منحصر به فرد شخصی را کشف میکند. هدف ما این است که بازدیدکنندگان را به سفری احساسی ببریم – شعری بدون کلام.
آیا این ایده نمایشگاه چیزی است که شما همچنان در مکا های مختلف روی آن کار خواهید کرد؟
این نمایشگاه در درجه اول به عنوان یک پلتفرم خلاقانه و منبع الهام عمل میکند. هدف ما نشان دادن نحوه ارائه فرش است و امیدواریم که بازدیدکنندگان بتوانند ایدههای خود را از آن استخراج کنند. این نمایشگاه بخشی از یک ماموریت بزرگتر، پروژه طاووس است. ما در حال برنامهریزی مجموعهای از نمایشگاههای خیره کننده هستیم که از طریق خلاقیت، غنای فرهنگی و طراحی، علاقه جامعه به فرش را بیشتر تقویت میکند. به عنوان بخشی از این ابتکار، قصد داریم نمایشگاههای خود را پس از نمایش در Domotex صادر کنیم. ما در حال حاضر در حال مذاکره با برخی موزهها و گالریها هستیم، اما در درجه اول علاقمندیم به مشتریان و خرده فروشان خود در ایجاد دنیای موضوعی جدید در محل فروش کمک کنیم.
“Night Time in a Palace” در Domotex Hannover، سالن 3، 12 تا 14 ژانویه 2024 اجرا شد.