به گزارش پایگاه خبری آریا دوک، هیئت تجاری بازرگانی ایران متشکل از مدیران شرکتهای فرش ماشینی به اسپانیا سفر کردند. در این سفر برنامه دیدار با اعضای انجمن نساجی اسپانیا، دیدار از صنایع و اماکن فرهنگی اسپانیا و ارتباط دوجانبه با تجار و بازرگانان اسپانیایی برنامهریزی شده بود. این هیئت تجاری به همت شرکت پویان پاسارگاد کاشان در دی ماه 1401 به اسپانیا و سپس برای بازدید از دموتکس به هانوفر رفتند.
مهدی شیرزادی، مدیرعامل پویان پاسارگاد کاشان، ضمن اعلام این خبر افزود:« این هیئت تجاری با همراهی اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت، به همت شرکت پویان پاسارگاد کاشان در بارسلونا با شرکتهای اسپانیایی نساجی دیدار کردند. این جلسه به صورت B2B بوده و باعث ارتباط موثر بین شرکتها میشود.»
شیرزادی از اهداف این هیئت اعزامی را دیدار با اعضای اتاق بازرگانی اسپانیا و جلسات تجاری با شرکتهای بین المللی برای توسعه صادرات برشمرد.
حسین عدالت دبیر اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی، درباره این جلسه به خبرنگار دوک گفت:« هیئت تجاری متشکل از مدیران شرکتهای فرش ماشینی از منطقه کاشان برای بازدید از نمایشگاه دموتکس آلمان به اروپا آمدهاند. این هیئت امروز با صاحبان صنایع در منطقه بارسلونا تبادل نظر کردند و با حرفه و تولیدات آنها آشنا شدند.»
- در جلسه هیئت ایرانی با اروپا چه گذشت؟
یکی از موارد مهم مطرح شده در جلسه هیئت اعزامی تجاری کاشان به اسپانیا، قوانین اتحادیه اروپا برای تحقق در چشم انداز سال 2030 بود.
به گفته مدیر انجمن نساجی اسپانیا استراتژی جدید اتحادیه اروپا درباره صنعت نساجی گسترش ارتباطات، پایداری تجارت و استفاده از تکنولوژی است؛ که دانستن این مسائل برای صادرکنندگان مهم است. اتحادیه اروپا سعی دارد در سال 2030 استفاده از محصولات حاوی میکروپلاستیک در صنعت نساجی را به صفر برساند و به همین منظور محصولات نساجی پیش از صادرات چک میشوند، تا کمترین میزان پلاستیک را داشته باشند.
همچنین در راستای اهداف زیست محیطی اتحادیه اروپا، کیفیت و عمر طولانی محصول، قابلیت تعمیر و بازیافت محصولات از عوامل تعیین کننده است.
پیشنهاد اتحادیه اروپا استفاده از نوآوری برای استفاده از الیافی است که هم از دوام و عمرطولانی برخوردار باشند، هم از الیاف میکروپلاستیک نباشند.
نکته بعدی توصیه شده در این جلسه، ایجاد شناسنامه برای هر فرش است. برای صادرات محصول به اروپا، هر محصولی باید شناسنامه خودش را به همراه داشته باشد. در این شناسنامه علاوه بر مشخصات محصول و محل تولید، اطلاعات زنجیره تامین مواد اولیه از نظر زیست محیطی را داشته باشد. تولیدکنندگان باید در فرایند تولید و زنجیره تامین هم قوانین مطابق با دنیای سبز را اجرا کرده و نباید فرایند تولید به طبیعت آسیب بزند.
در شناسنامه فرش باید منبع متریال و مواد اولیه مشخص شود. مثلا از مزرعه آن پنبه چک میشود و حتی در نهایت زنجیره تامین شرکت هم چک میشود که ردپای کربن در محصول شما چطور است. باید تا جایی که میتوان این زنجیره تامین کوتاه شود.
در قوانین اتحادیه اروپا توصیه میشود شرکتها نباید مقدار تولید را بالا ببرند و به جای آن باید عمر محصول بیشتر باشد. اگر فرشی این مشخصات را نداشته باشد، مالیات بیشتری به آن تعلق میگیرد. قانون اتحادیه اروپا برای واردات پلاستیک به هر کشور مالیات اضافی گذاشته است.
در نهایت محصول باید جوری باشد که هدررفت انرژی آن کم باشد و اگر فرشی مشکلی داشت قابلیت برگشت به کاشان و تعمیر داشته باشد. به هیچ عنوان فرش نباید به زباله تبدیل شود. برای این کار پیشنهاد شد شرکتها یک دفتر، انبار در اروپا داشته باشند. تا هزینه ارسال مجدد به ایران و اروپا نداشته باشد. همچنین شرکتها میتوانند در اروپا یک شعبه خدمات پس از فروش داشته باشند.
موضوع دیگر مطرح شده این است که ضایعات کارخانه قابلیت استفاده مجدد داشته باشد. به این امر اقتصاد چرخشی میگویند.
در نهایت سه مورد مهم قانونی درباره محصولات نساجی که وارد اروپا میشوند:
باید عمر طولانی داشته باشد ، قابلیت تعمیر داشته باشد و قابلیت بازیافت داشته باشد.