دموتکس 2023 هانوفر برای ما سوپرایزی نداشت

شرکت قالی سلیمان، از سال 1361 در اصفهان خط تولید نخ، الیاف و فرش ماشینی خود را راه‌اندازی کرد. این شرکت در دوره‌های متمادی دموتکس هانوفر حضور فعال داشته و در سال 1401 عنوان صادرکننده برتر استان تهران را به دست آورد. با سعید منزوی‌زاده، مدیرعامل قالی سلیمان که در نمایشگاه دموتکس 2023 به عنوان بازدیدکننده حضور داشت، درباره این  نمایشگاه و تفاوت‌های آن با دوره‌های قبل صحبت کردیم.

دموتکس 2023 هانوفر برای ما سوپرایزی نداشت

مدیرعامل قالی سلیمان، پس از بازدید از نمایشگاه دموتکس هانوفر 2023 در گفتگو با پایگاه خبری آریا دوک این نمایشگاه را ضعیف‌تر از دوره‌های قبل دانست و افزود:« دموتکس هانوفر پس از سه سال تعطیلی، برگزار شده و همه توقع داشتیم نمایشگاه بسیار ویژه‌ای در پیش داشته باشیم. اما متاسفانه نسبت به نمایشگاهای قبل بسیار خلوت‌تر بود و در همه زمینه‌ها به شدت ضعیف‌تر از دوره‌های قبل بود. جای خالی غرفه‌های ترکیه و ایران هم کاملاً به چشم می‌آمد و حتی غرفه‌های دستباف و ماشین‌آلات هم کمتر از گذشته بودند.»

سعید منزوی زاده پس از ذکر سابقه بازدید و شرکت در نمایشگاه از حدود دوازده سال پیش، این دوره دموتکس را بسیار خلوت توصیف کرد و گفت: « دوره‌های قبل برای ورود به نمایشگاه شور و هیجان خاصی بود و صف‌های طولانی برای ورود داشتیم. اما الان اینطور نیست. حتی بسیاری از مشتریان خارجی ما شرکت نکردند یا پس از یک روز بازدید، به کشور خود بازگشتند. این نمایشگاه هیچ سوپرایز و کار ویژه‌ای برای ما عرضه نکرد. اگر شرکت‌های ایرانی می‌توانستند شرکت کنند و محدودیت سیاسی نداشتند، باعث رونق بیشتر نمایشگاه هم می‌شدند.»

مدیر قالی سلیمان درباره نوآوری‌های صنعت فرش ماشینی در دموتکس آلمان گفت:« در همه نمایشگاه‌ها نوآوری همیشه هست، ولی میزان نوآوری هم در این دوره حتی در طراحی غرفه‌ها و بافت کمتر بود. در بعضی غرفه‌های هندی و ترک نوآوری در بافت دیده می‌شد. در قسمت ماشین آلات به ویژه وندویل ایده‌هایی برای نسل جدید ماشین آلات داشتند که هنوز به طور کامل عرضه نشده بود و به گفته خود شرکت احتمالاً به نمایشگاه ایتما هم نمی‌رسید. بیشتر آپدیت تکنولوژی را داشتند که یکسال گذشته تست و ارائه شده بود. مشکل خرید این دستگاه‌ها زمان تحویل طولانی است. گاهی دستگاهی زمان تحویل تا 24 ماه هم دارد.»

به گفته منزوی زاده ترک‌ها و بلژیکی‌ها در حجم تولید نوع فرش نوآوری‌هایی دارند که بتوانند حجم صادرات را افزایش دهند. مثلاً فرش‌هایی به قیمت بسیار ارزان حتی 3 یا 4 دلار تولید می‌کنند که کیفیت پایین اما فروش بسیار بالایی دارد. ما در ایران هم باید بتوانیم محصولات این چنینی برای صادرات تولید کنیم.

منزوی زاده حضور کمرنگ تولیدکنندگان فرش ماشینی ترکیه را در این نمایشگاه را علاوه بر هزینه بالای شرکت در آلمان، آماده شدن آن‌ها برای دو نمایشگاه امسال در ترکیه دانست و افزود:« نمایشگاه ترکیه برای ما تیغ دو لبه است و باید روی نکات مثبت آن تمرکز کنیم. برای ترک‌ها این دو نمایشگاه دسترسی راحت و کم هزینه دارد، اما حضور ما هم در ترکیه راحت‌تر و ارزان‌تر است. باید از فرصت این نمایشگاه‌ها استفاده کنیم و حجم صادرات خود را افزایش دهیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

درباره آریادوک

پایگاه خبری آریا دوک، رسانه صنعت نساجی و فرش ماشینی است که با مجوز رسمی از هیئت نظارت بر مطبوعات فعالیت می‌کند و با تیمی مجرب به پوشش وقایع و رویدادهای صنعت نساجی و فرش ماشینی ایران می پردازد.

مجوزها

1402©کپی برداری از محتوا تنها با ذکر منبع (پایگاه خبری آریا دوک) مجاز می باشد.